Välkommen med hälsning om julefrid

Egentligen trodde jag nog att jag inte skulle skriva om det här igen. Vill liksom inte framstå som tjatig, tjurig och enkelspårig, men nu kan jag faktiskt inte låta bli.

Lucia har varit här och bjudit oss på kaffe och burit bud om julen, flera gånger om dessutom. Det har varit lussande på dagis, skola, med körer, på äldreboenden, i tv och i gudstjänst. Så för en som är insyltad är det rätt skönt att det är över för i år. Lucia ska förutom kaffet också komma med hälsning om julefrid, som det står i visan, men där känner jag att hon inte riktigt håller vad hon lovar.

36686Dagarna innan den trettonde december har jag och min musikerkollega suttit i vårt arbetsrum på övervåningen i Enskede kyrka och lyssnat till skolklasser som övat inför sina luciatåg. Oftast har det varit såväl en fysisk som psykisk pina. Det är inte repertoarvalet som har varit dåligt, inte heller är det så att barnen absolut inte kan sjunga utan det är som oftast tonarterna som är problemet. Alla känner nog till att barn är mycket mindre än vuxna, men det verkar vara svårt att förstå att då även stämbanden är mindre. Korta stämband kan inte ta lika låga toner som långa, precis som att en piccolaflöjt har ljusare ton än en normalstor. Det är dessvärre snarare regel än undantag att barn i skolor och inte minst förskolor får sjunga i lägen som passar otränade pedagogröster. Dessutom händer det allt som oftast att barnen inte ens får en startton, de ska bara börja sjunga. Hur sjutton ska det kunna bli unison sång då!? Egentligen kan väl alla barn sjunga, men då måste man ge dem möjlighet att faktiskt göra det. De senaste veckorna har det i mitt FaceBook-flöde delats en utmärkt artikel från SvD i ämnet som kom redan i februari och som jag hänvisat till tidigare.

Är det inte tonarterna som är emot barnen så är det föräldrarna. I barnkörerna i vår församling har vi som regel att föräldrarna inte är med på repetitionerna eftersom att det blir lättare för barnen att koncentrera sig på det de ska göra då, nämligen sjunga. Det händer så lätt annars att man gärna vinkar till mamma eller pappa lite då och då, eller får ett styng av längtan efter föräldrarna om man ser dem. När jag var på Luciatåg med dottern och hennes kör för några dagar sedan stod det smärtsamt klart för mig att man kanske borde porta en del föräldrar inte bara från övningar utan även från uppsjungningar. Det var en uppsjö av föräldrar som om de inte stod upp i bänkarna och filmade eller tog kort vinkade till sina barn för att fånga deras uppmärksamhet. Jag blev faktiskt omåttligt upprörd. Jag kan förstå att körbarnen vill vinka till sina föräldrar ibland och att syskon vill stå upp i bänkarna för att se ordentligt. Men detta var inte klokt! Vuxna människor som skymmer för de som sitter bakom och som stör sina egna barn i deras koncentration när de ska framträda inför en stor publik! Som tur var hade vi vårt eget luciatåg dagen efter och uppmanade alla att inte filma eller fotografera under pågående gudstjänst.

Jag ber om ursäkt för mitt bittraste blogginlägg hittills. För att spä på den dåliga stämningen avslutar jag med världsrekordet i dålig barnsång. Lyssna på detta: Hur kan man ge barn en sådan tonart och hur kan man med gott samvete ge barn ett sådant fruktansvärt patetiskt ackompangemang. Det hade aldrig fått ske till vuxna. Vi har den här skivan hemma och egentligen vill jag bara slänga den i golvet och hoppa på den, men då fastnar väl skiten under fötterna istället.

5 kommentarer

Filed under Barnkör, Kör

5 responses to “Välkommen med hälsning om julefrid

  1. Hjalmar Fryklind

    Detta är värt att ta med i församlingens barnkonsekvensanalys.

  2. Anders Wånell

    Jag tänkte på det här med tonart i lördags när jag hörde några barn sjunga, med helt självvalda tonarter. Så fort det blev lite högt gjorde de som folk i alla åldrar gör, dvs. de bytte raskt till en lägre tonart. Trots att de inte börjat i någon hög tonart alls.

    Att barn ska tycka det är obehagligt att sjunga lite ljusare toner förstår jag inte. Men samtidigt måste de (uppenbarligen) öva på att sjunga alla toner de faktiskt kan sjunga. Och för att öva på att sjunga dessa toner behöver alltså många barn hjälp?

  3. Karin

    Det finns på tok för många riktigt dåliga barnskivor. Har själv den där barnkammarboken och kan för mitt liv inte förstå hur de kunde acceptera att ge ut den låten, mfl. Fanns det ingen med öra ens inblandad i produktionen?! Nu är jag visserligen utbildad sångpedagog men jag tror de flesta hör när något inte funkar… Förstår inte varför nån får ha musik och sång med våra barn utan att veta minsta lilla vad de gör! Barn, gamla och musiklärare äro icke prioriterade! 😛 Bra skrivet i alla fall!

  4. Björn Malmehed

    Jag fick frågan om jag kunde spela gitarr till förskolans luciatåg. Det gjorde jag gärna, hittade goda tonarter att spela i och övade med barnen innan. Ändå, när det var dags för tåget, tog en fröken över, gav ingen ton, startade sångerna med 1-2-3 i en dödgrävartonart. Rätt trist, särskilt när jag hört att barnen har fina röster. Nu lät det ändå som Spotifyexemplet du presenterade. Det är kanske känsligt att erbjuda förskolan en kurs i sång för barn?

    • Signe Notini

      Nej, det är INTE för känsligt att erbjuda de som arbetar i förskolan kurs i att sjunga med barn i rätt tonläge. Detta borde ske redan i förskollärarutbildningen, där det idag ges mycket begränsat med kurser i estetiska ämnen som musik. Det finns mycket bra litteratur och forskning i ämnet barn och sång som tyvärr inte ges tillräckligt med utrymme. Hoppas att du fortsätter att ta med din gitarr och spela och sjunga i de högre tonarterna. Det gör jag!

      /Blivande förskollärare

Kommentera

